District 9

Jag och Jenny har precis tagit oss igenom District 9, filmen alltså. Tror förresten inte det finns något riktigt District 9 i Sydafrika, men det är väl aldrig farligt att vara övertydlig. Det finns däremot ett District 6. Det är en del av centrar Kapstaden och är det område som var det mest glada och livliga - innan apartheidregimen fick för sig att det inte var en bra idé att ha svarta, färgade och vita boende tillsammans. De tyckte då samtidigt att statskärnan skulle vara vit. Därför jämnades hela området med marken och folket som bodde där blev placerade i olika områden runt om staden. Dessa områden är idag townships (kåkstäder) och fulla av fattigdom och kriminalitet.

Nu har det alltså gjorts en film "om det". Men det är inte rasrelaterat utan de utsatta är aliens. Jag vet inte om jag gått och blivit känslig för att jag varit här ett tag nu men i mina ögon är det hela rätt osmakligt. Inte för att det är ett porträtt av vad som verkligen hände, utan för att det är ett porträtt till en början som sen brakar ut i någon glamourartad hollywoodaction med en bad guy och en hjälte - eller nåt. Och problemet glöms liksom bort. Det kanske inte allt är menat att det ska visa någon form av verklig händelse, men då finns det enda för mycket med som påminner om vad som faktiskt hänt.

Vet inte riktigt varför jag fick för mig att bli filmkritiker plötsligt, men jag ville bara tala om vad jag tyckte om ni någon gång skulle se filmen. Det är en helt okej underhållning i en timme och 40 minuter. Men jag skulle nog känna mig rätt kränkt om jag en gång hade blivit flyttad från District 6 och sen såg filmen.

Slutsats vi kan dra från detta inlägg är nog i alla fall att efter tre månader här har jag påverkats enormt av landets historia. För att vara ärlig så är det här landet ett helt vansinnigt land med en historia och kultur som är helt åt skogen - för att ta det på dalmål. På ett sätt har människorna och samhället kommit långt men på så fruktansvärt många sätt har de inte kommit någonstans alls. Rasismen rasar fortfarande, om än inte uttalat på samma sätt. Segregeringen är enorm. Fattiga lever i stort sätt granne med rika, men de är ändå strikt skilda åt. Alla vill väl jobba framåt men ingen vet hur man ska göra, så istället sitter alla fast i gamla hjulspår som istället för att föra utvecklingen framåt så blir allt bara ännu mer skrivet i sten. Det är komplicerat, men det är verkligheten!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0