Långsamt + ett liv i Sydafrika del 3

Maken till långsam dag får man leta efter. Trodde mina köpcentrum vänner skulle komme hem rumt ett, fyra var tydligen mer rätt. Tråkigt. Så jag tänkte försöka bjuda på lite Afrikakunskap igen. Vet dock inte riktigt vad jag ska säga, men jag kör på mode.

Mode i Sydafrika = no no no no no.
Något sådant verkar faktiskt på riktigt inte finnas här. Nu vill jag verkligen inte kalla mig själv för en modeslav eller något sådant. Jag vet knappt vad jag sätter på mig. Men en sak är jag ganska säker på, mjukisbyxor gjorda av någon slags plast som liknar svartfärgat gladpack gift med en sopsäck. Det är inte snyggt, det tar jag inte på mig till skolan. Jag måste också säga att jag undviker att bära jeans där min rumpa inte får plats. Likaså är det väl inte jättehett med blå slingor i håret, rosa läppstift och en t-shirt med pokemon på, fast där kanske jag har fel. Vidare undviker jag också att ta på mig samma klänning som jag skulle bära på ett bröllop när jag går till skolan, det känns lite väl mycket skulle jag säga.

ydligen fungerar det inte riktigt så i Sydafrika, eller i alla fall inte i Kapstaden. En dag på campus och du har sett exakt varenda klädesplagg du kan tänka dig. Det är de typiskt afrikanska klänningarna, det är minikjolar, det är mjukisbyxor, jeans, shorts, kostymer, manchesterkostymer, något kostymliknande med kavaj, basker och portfölj (allt på en och samma person som ser ut att vara ungefär 15 år, Xhosa-kultur tydligen), långkjolar, galaklänningar, hattar, kepsar, rastamössor, en vanlig t-shirt, en ovanlig t-shirt, nätstrumpbyxor, tajtast du kan tänka dig, så stort så tre människor får plats i ett byxben. You name it, I have seen it.

För att inte tala om vinterjackorna. Ojojoj. Det ser ut som något vi köpte på klädbytardagarna i Öppet hus när vi var sju år. Inte senaste mode alltså. Sen är det lite absurt i sig att de faktiskt går med vinterjackor som mycket väl kan mäta sig med min fjällräven. Vi springer runt i shorts och flipflops.

Så vad kan vi då lära oss av detta. Jo, i Kapstaden kan man se ut precis hur som helst - vilket är en befrielse i sig. Men det gör faktiskt shoppingrundorna för en svensk som jag aningen svårare.

Kommentarer
Postat av: tess

härligt med lite afrikakunskap! me like.. jäkligt tråkigt att din mamma inte kunde komma, usch. skitmoln! min mamma kunde inte heller komma upp men käns minimalt med din mammas resa, hoppas att hon kan komma ner till dig senare istället! kram på dig fina johanna!

2010-04-20 @ 13:46:27
URL: http://trescz.blogg.se/
Postat av: Anonym

Bilder! vi vill se bilder =) och jag kan aven meddela att de inte ar helt inne pa saker och ting har heller. eller vad sager du om en oversized t-shirt med pasydda gosedjur? Kan ju tillagga att detta var pa en dam i 40-50 ars aldern. Eller den all-singaporean-look, Kort-korta loparshorts, ett foreningslinne i praktiskt material och flipflops. Gar alltid hem =)

2010-04-21 @ 18:47:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0