Toalettinlägg

Här kommer nu ett toalettinlägg. Bara för att varna känsliga läsare.

Jag har på två och en halv månad långt söder i världen lyckats utkristallisera fem (och en halv) grundläggande behov vid ett toalettbesök. Det är saker som må tas för givet i landet långt norrut, men här på campus ska man garanterat inte förvänta sig alltför mycket av ett besök hos porslinsguden. De fem (och en halv) är;

1. Möjligheten att låsa dörren
2. Sittring
3. Toalettpapper
4. Spolfunktion
5. Tvål
½. Papper att torka händerna på. Detta inser ni snabbt att är lyx, varför den inte belönats med en full siffra utan bara en halv. Man har ju kläder eller vinden utanför. Det fungerar också att innan man går in i själva båset undersöka läget på handtorkningsfronten och därefter försöka få med sig toapapper på väg ut ur båset ifall det inte finns någon annan torkmöjlighet (vilket i stort sätt alltid är fallet).

Jag tycker att detta är vad man skulle vilja ha vid ett toalettbesök, men jag kan lova att man blir något sånär överlycklig om man får 80%. Kan man spola finns inget papper. Finns det papper finns det inget att sitta på. Ibland får man sitta skönt som stryk men då finns varken papper eller spolknapp som fungerar. Ett antal gånger har ryggsäcken fått agera lås medan jag sitter (på en sittring) med ena benet mot dörren för att inte få oväntat besök. Ibland finns varken lås eller sittring, då får ryggsäcken jobba ensam. Ja, sådär håller man på. Tvål är oerhört ovanligt vilket innebär att handspriten går varm eller att man står och gnuggar händerna röda i kallvattnet. Ja ni fattar. Ibland är det så illa så att det är akut och man slutar på ett ställe som bara uppfyller 40 eller till och med 20 % av önskvärda behov.

Så hände det tillslut, två veckor sedan ungefär. Jag hittade det, ett ställe med 100%, lite mer till och med eftersom till och med handpapper fanns. Ingen kö är det heller. Det har nu hållit måttet i två veckor som sagt och aldrig har jag blivit besviken. Det luktar måhända lite nymålat så man känner sig svimfärdig efter ett tag, men jag tar det. Det finns inte alltid handpapper dock och sittringen i det första båset på höger sida glider runt lite och är lite snett, men vad gör det. Så nu för tiden springer jag campus runt så fort jag måste gå på toa, allt för att få min fina toalett. Igår visade jag den för Jenny och hon blev salig. Annars ska jag inte säga det till någon mer, måste ju försöka upprätthålla kvalitet!

Häromdagen slog det dock mig tillslut att Linköping universitet har toaletter i mängder där varje toalett har ett eget handfat. Vilket sjuk lyx!

Kommentarer
Postat av: Pecka

Underbart, Johanna!!! Fantastiskt kul skrivet... Jag har blivit inspirerad av dig och startat en egen blogg: http://hjortronmyren.wordpress.com

Dagens inlägg kanske kan intressera dig: Varför luktar det så i Linköping?

För övrigt saknar vi dig!

/Pecka

2010-04-02 @ 16:22:03
URL: http://hjortronmyren.wordpress.com
Postat av: mormor

Roligt att du använder skrivandets gåva. Dina toalettbesök är roande för mej-----.

2010-04-05 @ 16:54:41
URL: http:// ikapstaden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0