Dagen för den stora dagen

Känner mig som sju år gammal igen. Första dagen i skolan imorgon och det känns som om jag aldrig gjort något sånt förut. Och jag har nog lite föraningar om att the South african way kommer vara lite annorlunda. Jag tänker ju inte hoppa högt av förvåning om vi måste vänta på föreläsaren till exempel.

Igårkväll vart det en liten utgång i centrum, ett helt gäng. Det var kul och jag tackar Olav som gjorde ett vältajmat appearence vid min sida när han såg en kille försöka ta sig in i min väska medan jag gick där på trottoaren. Man blir lite less!

Idag har det inte hänt mycket. Vi försökte oss på en tur till stranden, men det blev inget av med det för när vi väl fått i oss mat vid waterfront var vi för trötta för att ta oss ut till havet, så vi åkte hem. Så det mest givande med den turen var minibussen - ett fenomen. Det är vanliga (gamla) wolksvagnsbussar som kör runt i stan överallt, och kör som idioter. Ska du med är det bara att vinka, vill du av är det bara att skrika. I en sån där buss går det lugnt in typ 15 pers, lugnt - tycker de. Hade jag på mitt korrekt och tråkiga svenska vis satt en gräns hade den nog legat på ca nio pers och då hade den personliga sfären ändå varit helt klart inkräktad. Fem eller sex R kostar en tur, alltså fel eller sex kronor. Ska den som sitter längs bak längst in ut ur bussen, får alla andra gå ut för att sedan bli mer eller mindre inkastade igen av han som sköter inkastningen. Pengar är tid som det heter. Charmigt var det i alla fall och det ska jag göra om. Problemet är väl bara, som vanligt i stan, att du får inte åka när det är mörkt, inte åka utanför de mer centrala delarna och om det börjar sina med folk i bussen måste du också gå av...annars kan det gå åt pipan. Men jag tänker ändå hålla mig till charmigt!

Men nu är det då dags att sova och jag hoppas jag kan somna fort. Det kommer bli en lång dag imorgon, föreläsningar och sånt precis hela dagen och sen ska vi flytta och försöka pruta ner hyran. Så förhoppningsvis hörs vi imorgon gott folk men från en annan del av stan. Eller i alla fall en gata bort.

Hä på're.

Kommentarer
Postat av: marianne back

Nu börjar äventyret på riktigt märker jag. Redan försök till stöld i din väska. Det där med bussen låter också i vassaste laget, tycker jag. Jag ska se till så din skyddsängel är i farten. Den behöver du nu det är då ett som är säkert!!!!! kram mormor

ps Skönt att resan gick bra!

2010-01-24 @ 22:58:34
URL: http:// ikapstaden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0