Från början

Idag är den egentliga starten för bloggen så jag tänkte att det kunde vara bra att förklara varför bloggen finns överhuvud taget. Vi tar det från början helt enkelt.

Vi tar oss tillbaka till oktober 2008.
Mina vänner började härja om att söka utlandsstudier hösten 2009 och våren 2010, något som inte fanns i min lilla värld att göra. Jag hade egentligen inte en aning om att vi kunde göra det, vi som inte läste något internationellt program. Men det kunde man tydligen och alla jag kände i stort sätt skulle söka. Så lättpåverkad som jag är tittade jag in på LIU:s hemsida för att se vilka potentiella resmål (studiesäten om man ska vara korrekt, det är inte semester) som fanns. Kapstaden var ett exempel, resten var typ USA och lite olika i Asien.

Och speciell som jag är tyckte jag att "ska det vara så ska det vara", Kapstaden söker jag. Stället där LIU bara har en utbytesplats, så den som får åka åker själv. Stället som ligger där sydanvinden är den kalla, inte nordanvinden. Stället som har 12 offentliga språk. Precis innan jul fick jag i alla fall svar, du är nominerad av LIU att åka.

Det var alltså ett år och en månad sen typ. Under våren blev det sedan att söka till universitetet i Kapstaden, University of the Western Cape och vänta på svar. Ett svar som inte kom förrän i november 2009, men som i alla fall var positivt - I got in! Det var väl här någonstans bloggen faktiskt föddes, så resten av förberedelserna går att läsa i tidigare inlägg.

Men nu är allt det där historia. Idag klockan tolv beger jag mig mot Arlanda för att 18.55 ikväll flyga till London Heathrow. Någonstans runt 22.10 svensk tid beger jag mig sen från London och Europa till fel sida jordklotet och Kapstaden. Landar gör jag 10.25 svensk tid imorgon. Därefter har jag ingen aning om vad som händer. Men jag antar att jag alltså ska bo i Kapstaden dryga fem månader, samt utföra någon form av studier. Men förhoppningsvis ska det bli en hel del njuta och uppleva också.

Jag kommer sakna Sverige och alla mina nära och kära, men vad jag har förstått så finns allt det kvar, trots att man befinner sig på södra halvan. Jag är i alla fall hemma igen till midsommar!

Kommentarer
Postat av: tess

hoppas att du fick mitt sms! trevlig resa, var rädd om dig så hörs vi snart:) puss och kram!

2010-01-17 @ 12:40:05
URL: http://trescz.blogg.se/
Postat av: Sofie

Vafan Johanna! Jag som flyttade till Dalarna för din skull! Nää, ser fram emot att läsa om.. haha..tänkte skriva "ser fram emot att läsa om dina tokiga äventyr" men det kändes för mormor-aktigt. Fast jag gör ju iofs det. So call me a grandma'! Usch, jag håller på med en hemtenta som ska vara inne idag. Därav babblet.



Ha det super!

Kram!!

2010-01-17 @ 12:42:44
URL: http://baglady.blogg.se/
Postat av: Wahlbom

Hur kan du säga att du kommer sakna Sverige som plågas av det här eländiga vädret?!! Lycka till i alla fall.

2010-01-18 @ 14:41:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0